Basil ja Elise Goulandrisin säätiön taidemuseo

Basil & Elise Goulandris -säätiön kokoelma on epäilemättä yksi keskeisistä 1900-luvun jälkipuoliskolla kootuista kuvataiteen yksityiskokoelmista. Kokoelmaa esittelevä museo Ateenassa (Eratosthenous 13)  on ilman muuta käymisen arvoinen. Samalla on helppo käydä tutustumassa Ateenan kuuluisaan marmoristadioniin. Se rakennettiin antiikin stadionin (alunperin 330 eaa) paikalle nykyaikaisten olympialaisten tapahtumapaikaksi. Stadionille on museolta vain lyhyt kävelymatka.

Goulandris-taidemuseon ja viereisen kirkkorakennuksen edustalle muodostuu pieni porrasteinen kaupunkiaukio. Kuva OI

Museon pohjakaava kuvattuna kolmannen kerroksen poistumisreittikaaviosta. Vasemmalla pohjakaavassa museon auditorio. Kuva OI

Kerrosopaste


Basil & Elise Goulandris valitsivat kokoelmansa teokset henkilökohtaisten mieltymystensä ja omien esteettisten arvojensa perusteella, kuten useimmat keräilijät tekevät. Museo kertoo, että Goulandrisit ostivat taidetta sodanjälkeisessä Pariisissa. Tämä näkyy myös näyttelyssä. Vaikka museossa onkin esillä kiinnostavia kreikkalaisten tekijöiden töitä, niin kokoelma ei ole kansallinen, vaan keskiössä ovat ennen kaikkea 1900-luvun eurooppalaisen ja amerikkalaisen taiteen mestarit.

Takis (Panayiotis Vassilakis) (1925–2019). Keltainen magneettinen seinä. 1976. Magneetit, muovilanka ja metalli kankaalle Magneetit, muovinauha ja metalli kankaalle | 175 × 359 cm


Edgar Degas (1834–1917). Neljätoistavuotias tanssija. Noin 1878–1881. Pronssinen tyllihame ja satiininauha puisella pohjalla

Teokset on valaistu uusimmalla valaisintekniikalla. Useissa maalauksissa esille on nostettu vain kuvakenttä. Vaikutelma on hämärissä näyttelytiloissa tehokas, joskin voi paikoitellen tuntua liiankin osoittelevalta. Roy Lichtenstein (1923–1997). Nude with white flower, kollaasi kappaleeseen "Nude with yellow flower". 1994. Teippi, lyijykynä, akryylimaali, tussi ja painettu paperi pahville. 78 × 61 cm

Fernando Botero (1932-). Muotokuva E.B.G. 1982. (Elise B. Goulandrisin muotokuva).  Öljy 94 x 77 cm kankaalle


Laivanvarustaja Basil Goulandris kuoli vuonna 1994 ja Elise vuonna 2000. He olivat suunnitelleet pitkään kokoelmalleen museota, mutta se saatiin avattua vasta vuonna 2019. Museon mukaan että perustajat jättivät jälkeensä avokätisen tuen museon perustamiseen. Museota hallinnoiva säätiö on käyttänyt varansa hyvin, museosta huokuu laatu niin tilojen, esillepanon ja tyylikkään kuratoinnin osalta.

Museo on jonkin verran ahtaalla tontilla. Perustana on uusklassinen rakennus 1920-luvulta, mutta sitä on laajennettu uudisosalla. Yhteensä tilaa on yli 7000 m2.  Näyttelysalit eivät ole valtavia, mutta mittakaava on miellyttävä. Moderni kahvila joka laajenee katetulle sisäpihalle on muun museon tapaan laadukas



Goulandrisit eivät keränneet pelkästään modernin taiteen mestareita. Museossa on esillä muutama erinomainen esimerkki muusta kokoelmasta. Hautaushevonen. Kiina, Tang-dynastia, 800-luku, Kiina. Lasitettu keramiikka



 

Vincent van Goghin maalaus oli museossa käynnin aikana (maaliskuu 2022) esillä Van Goghin museossa Amsterdamissa osana teemanäyttelyä. Kuten museon näyttelyteksti kertoi, niin 3D-tulostus toistaa hyvin van Goghille ominaiset paksut maalikerrokset. Alkuperäisteos Vincent van Gogh (1853–1890) Oliivin poiminta. Öljy kankaalle. 73,5 x 92,5 cm





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kansallinen arkeologinen museo

Pireuksen arkeologinen museo

Sotamuseo