Kansallinen arkeologinen museo

Jos antiikin Kreikan sivilisaatiosta kiinnostuneen tulisi käydä Akropoliin ohella yhdessä Ateenan museossa, niin kohde voisi olla Ateenan kansallinen arkeologinen museo. NAM on Kreikan suurin museo ja yksi keskeisimpiä Välimeren ja antiikin kauden kulttuuriperintöä esittelevistä museoista maailmassa.

Arkeologinen museo, maaliskuu 2022. Kuva OI

Museo perustettiin vuonna 1886 ja rakennus vihittiin käyttöön 1889. Berliinin Altes Museumin ja sen jälkeen rakennettujen hienojen  uusklassisten museoiden sekä Hansen-veljesten Ateenan uusklassisten rakennusten perinnettä jatkavan rakennuksen suunnitteli saksalainen arkkitehti Ernst Ziller. Ziller (1837–1923) on 1800-luvun lopun Kreikan arkkitehtuurin suurtekijä yli 500 suunnittelemallaan rakennuksella. Hän suunnitteli myös hienon yksityisasunnon Heinrich Schliemannille. Rakennuksessa on nykyään  numismaattinen museo.  

Kuva museon esitteestä



Arkeologisessa museossa on esillä 11 000 objektia, jotka ovat peräisin pääosin ajalta  7000 eaa. vuoteen 500 jaa.

Pääosa esineistöstä on antiikin Kreikan alueelta. Kuva museon näyttelystä

Tällaiset museot ovat kokoelmiltaan liian mittavia yhdelle käynnille. Kannattaa siis suorittaa valintaa, ja jos aikaa on rajatusti, niin ainakin hienot pronssiset hylkylöydöt voi katsastaa tarkemmin. Monumentaaliset veistokset elävänoloisine silmineen tuovat lisäsävyjä taidehistorioitsijan Johann Winckelmannin ja kumppanien luomasta valkoisen marmorin uusklassismista.

Erityisen vaikuttava Poseidon (tai Zeus) löytyy salista 29,  Marathonin nuori (30), Antikytheran nuori (31), Antikytheran filosofi (32), Artemisionin ratsastaja (33) ja Octavianuksen hevospatsas (34) ovat kaikki vaikuttavia taideteoksia.

Pronssiesineisiin lukeutuu myös  tärkeä tieteen historiaan liittyvä löytö, Antikytheran kone (ajoitettu vuosille 150–100 eaa.), aurinkokunnan liikkeiden mallintamiseen liittyvä havaintolaite.

Museon huonejako

Sisäänkäynti - Museon aula, huoneet 1–2, Mykene-kokoelma, huoneet 3–4, Neoliittinen, varhainen ja keskipronssikausi, Antiikki, huone 5, Kykladien antiikki, huone 6, Veistoskokoelma, huoneet 7–34, Metallikokoelma, huoneet 36–39, Egyptiläinen kokoelma, huoneet 40–41, Stathatosin kokoelma, huone 42, Vaihtuvia näyttelyitä, huoneet 43–45, Luentosali, salit 46–47, Theran Akrotiri, huone 48, Maljakkokokoelma, huoneet 49–57, Terrakottahahmot, huoneet 58–59, Vlastos-Serpieri kokoelma, huoneet 60–61, Kultakorut ja hopea, huone 62, Lasiastiat, huone 63, Kyproksen antiikkikokoelma, huone 64, Peda, huone 65. Kuva museon esitteestä



Yksi Arkeologisen museon kokoelmien vaikuttavimmista teoksista on Zeuksen tai Poseidonin patsas ajalta 460 eaa. Museon mukaan patsas on todennäköisemmin Zeus. Oikeassa kädessä jumala piti joko salamaa tai kolmipiikkistä atrainta. Veistos löytyi merestä läheltä Euboijaa. Teos yksi harvoja klassisen kauden säilyneitä veistoksia. Kuva näyttelystä, OI 



Attikan Marathonin nuori urheilija ja Antikytheran filosofi. Molemmat merestä löydettyjä veistoksia.  Kuvat näyttelystä, OI


Nuoren nyrkkeilijän luonnollista kokoa suuremman patsaan vasen käsi. Käsivarsi on valettu erilleen muusta patsaasta. Urheilija käyttää niin sanottuja teräviä remmiä; nämä olivat nahkaliuskoja, jotka kiedottiin ranteen ympärille ja suojasivat käden takaosaa. 2. vuosisadan loppu eaa. Kuva näyttelystä OI


Artemisionin ratsastaja. Kuva näyttelystä. OI


Antikytheran mekanismi eli havaintolaite sisälsi vähintään 30 vaihdetta, kellotauluja, vaakoja, akseleita ja osoittimia. Kreikankieliset kirjoitukset ja monien sirpaleiden pinta viittaavat tähtitieteellisiin ja kalenterilaskelmiin sekä sen käyttöohjeisiin. Se oli puurunkoisessa kotelossa, luultavasti kehyksen kanssa. Kuva näyttelystä, OI


Museo kertoo Antkytheran hylyn löytämisestä. Pääsiäisenä vuonna 1900, lähellä Antikytheran saarta, sienenkalastajat löysivät sattumalta erittäin tärkeän muinaisen haaksirikkoutuneen hylyn. He olivat matkalla matkalta Afrikan pohjoisrannikolle ja yrittivät ankkuroida saaren itärannikolle. Hylky oli vain 25 metrin päässä rannikosta, noin 50 metrin syvyydessä. Sen nostotyö alkoi saman vuoden lopulla vaikeissa olosuhteissa ja kesti useita kuukausia. Haaksirikolta löydetyt esineet olivat eri paikoista. Ne koostuivat laivan lastista, joka purjehti luultavasti Deloksesta tai Vähä-Aasian rannikon kaupungista Italiaan, kun se ajoi äärimmäisen huonolla säällä pois kurssilta ja upposi. Löydöistä löytyi pronssi- ja marmoriveistoksia sekä savimaljakoita ja myös huonekalujen paloja. Pronssien joukossa oli myös Antikythera-mekanismi. Kuva näyttelystä, OI

Kokoelmaan kuuluu myös pienempiä pronssi-, lyijy- ja rautateoksia, arjen ja julkisen elämän esineitä, kuten pienoisfiguureja, maljakoita, peilejä ja aseita. Suurin osa niistä oli käytössä suurissa kreikkalaisissa pyhäköissä kuten Akropoliilla.

Tärkeä esineryhmä ovat Mykenen kulttuuria ja Heinrich Schliemannin Troijan löytöjä esittelevä osuus. Ajan kulttuurihistoriaa esitellään paitsi kultaesineillä, niin myös pienoismalleilla ja  hautaustapoihin, uskonnollisiin käsityksiin, yhteiskuntarakenteeseen, arkielämään sekä kunkin aikakauden kauppaverkostoihin liittyvin tekstitauluin. Tunnetuimpia näyttelyesineistä ovat kuitenkin Mykenen kultaiset hautausnaamiot. Esillä on myös lineaari B-kirjoitukseen liittyviä esineitä

Nämä ovat esillä pohjakerroksessa, aivan museon sisäänkäynnin jatkeena. Kulttuuri kukoisti Manner-Kreikassa vuosina 7000–1050 eaa.


Kultaiset kuolinnaamiot Mykenestä. 1500 luvulla eaa. Museon opasteteksti kertoo, että Jälkimmäinen parrakkaan miehen maski tunnetaan Agamemnonin kuolinnaamiona. Kultanaamio on mykeneläisille miehille tyypillinen hautauskoriste. Korvien lähelle tehdyt reiät osoittavat, että naamio puettiin vainajalle kiinnitysnarun avulla. Kuvat näyttelystä, OI




Museo kertoo, että Lineaari B -kirjoitus on ensimmäinen kreikkalaisen kirjoitustavan muoto. Brittiarkkitehti Michael Ventris osoitti vuonna 1952 filologi John Chadwickin avustuksella, että taulut kirjoitettiin kreikan varhaisessa muodossa, aikaisemmin kuin Homeroksen runot. Lineaarinen B on tavukirjoitus, eli jokainen symboli vastaa tiettyä tavua. Se koostuu noin yhdeksästäkymmenestä tavumerkistä, ideogrammeista (jokainen kuva ilmaisee käsitettä) ja numeroita. Palatsi säilytti näitä kaiverrettuja savitauluja. Taulut olivat hallinnollisia asiakirjoja, kuten luetteloita, luetteloita ja verolomakkeita. Nämä asiakirjat tarjoavat arvokasta tietoa palatsin hierarkiasta, ammatti- ja yhteiskuntaluokista, kaupasta sekä tavaroiden tuotannosta ja valmistuksesta. Kuvat museon näyttelystä, OI


Egyptin antiikkikokoelmakin (pohjakerros, huoneet 40–41) on merkittävä. Teokset esitetään kronologisessa järjestyksessä ja kattavat Egyptin sivilisaation koko kirjon varhaisesta esidynastiasta (5000 eaa.) myöhäiseen antiikin aikaan (395 jaa.)

Arkeologisen museon Egypti-näyttelystä. Kuva maaliskuussa 2022, OI


Horwedjan, Heliopoliksen prinssin, kuvernöörin ja ylipapin patsas. Mahdollisesti Thebasta. Harmaa graniitti. 26. dynastia, noin 664–610 eaa. Kuva näyttelystä, OI


Nespakasutin muumio,  hedelmällisyyden jumalan Minin pappi. Ajoitus Egyptin kukoistuskaudelta, keskimmäisestä valtakunnasta 2055–1650 eaa. Kuva näyttelystä, OI



Prinsessan patsas (papitar Takushit) löytyi Aleksandrian läheltä vuonna 1880. Upean veistoksen materiaalina on kupariseos jalometallipinnoitteella. Veistos on 25. dynastian lopusta, noin 670 eaa. Museon opastekstin mukaan naisen nimi tarkoittaa 'etiopialaista' ja voi viitata hänen suhteeseensa tai avioliittoon etiopialaisen kanssa. Hänen isänsä oli Akanosh II, Ma-heimon päällikkö Libyasta. Figuurin vaate on toteutettu upotekoristeella, tekniikalla, jossa kaiverrettu kuvioon on upotettu jalometallilanka. Aiheet ovat Takushitin kotimaan Niilin suiston koillisalueen hieroglyfejä ja jumalia. Kuvat näyttelystä, OI


Museon veistokokoelmassa on yli 1000 teosta. Siis paljon muutakin kuin hienot pronssiveistokset. Arkaaisen kauden (alkaen 750 eaa) Kuros -veistosten (myös Kouroi-nimitys) ja Kore-patsaiden (naispuolinen pukeissa oleva veistos) kokoelma on asetettu esille hienosti.

Kuva museon näyttelystä, Kuros-veistokset. Kuva OI


Museon kahvila sijaitsee viehättävällä atrium/sisäpihalla. Kuva maaliskuussa 2022, OI




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pireuksen arkeologinen museo

Sotamuseo